Magyarországon minden második halálesetért a szív- és érrendszeri betegségek felelősek. Kialakulásukban az ismert kockázati tényezők közül a magas vérnyomás a leggyakoribb, a felnőtt lakosság jelentős részét, mintegy 3,5 millió embert érint. Ugyanakkor tudományos vizsgálatok alátámasztják, hogy a 140/90 Hgmm alatti cél-vérnyomásérték elérésével akár felére, negyedére is csökkenthető a szövődmények kialakulása és ezzel összefüggésben a halálozás kockázata. Nincs más teendő tehát, mint rendszeresen mérni a vérnyomásunkat, ha baj van felkeresni egy szakembert és együttműködni vele.

Milyen jó lenne, ha ilyen egyszerű lenne a magoldás! Az elhízással együtt járó, de a nélkül is tragédiát okozó „csendes gyilkos” sajnos hosszú éveken át nem okoz tüneteket, így nem is jut eszünkbe, hogy mérjük a vérnyomásunkat.

– Pedig kellene- mondta Dr. Baltás Géza kecskeméti háziorvos interaktív előadásában a kecskeméti Idősek Klubjában a www.korkontrolltarsasag,hu beszámolója szerint. A magas vérnyomás (hipertónia) egyike a legelterjedtebb népbetegségeknek, hiszen a felnőtt lakosság 20-25%-át érinti., miközben az érintettek 1/3-a, vagy közel fele nem is tud róla. A panaszok megjelenése már bajt jelez, hogy egyik, vagy akár több szerv vérkeringése (pl. fejfájás esetén az agyi keringés, szívtáji fájdalom esetén a koszorúér keringés) is károsodott.

Hosszútávon a hipertónia növeli a vérzéssel és a trombózissal járó agyi történések, a retina-elváltozás, koszorúér-betegség, a szívelégtelenség, az érszűkület, és a veseelégtelenség előfordulási gyakoriságát, azaz a kezeletlen magas vérnyomás sokszor okoz kisebb-nagyobb tragédiát.

Kialakulására hajlamosít az egészségtelen életvitel, bizonyos örökletes tényezőkön kívül a stresszel járó, illetve a mozgásszegény életmód, az elhízás, a dohányzás, a magas sótartalmú étrend, az életkor és a fogamzásgátlók használatának hatása is, de ne feledkezzünk meg a cigarettáról sem.

A dohányfüstben lévő nikotin érszűkítő hatása miatt emeli a vérnyomást. Az alkohol kis mennyiségben, például napi 1-2 dl bor fogyasztásakor még nem emeli, de nagy mennyiségben  fokozza a vérnyomást  a megnövekedett folyadékbevitel miatt. A feketekávé kis mennyiségben (napi 1-2 csészéig) általában nem befolyásolja, előfordulhat azonban, hogy valakinek a szervezete fokozottan reagál a kávéra, ezért nem árt ellenőrizni a vérnyomást kávéivás előtt és után. A só és zsírszegény, rost dús táplálékok fogyasztása ajánlott. A napi nátriumbevitelt 2,3 grammra, a konyhasóbevitelt napi 6 grammra ajánlatos csökkenteni, a megfelelő kalcium-, magnézium- és káliumbevitel fenntartása mellett. A napi alkoholfogyasztás ne haladja meg a napi 7 dl sört, vagy a 2,4 dl bort, vagy a 0,6 dl tömény szeszt. A dohányzást teljesen abba kell hagyni. A rendszeres testmozgás és a stressz oldó technikák elsajátítása is fontos eszköze lehet a magas vérnyomás legyőzésének.

Jellemző a magas vérnyomásra a tarkótáji fejfájás, amely gyógyszer bevétele nélkül, spontán csillapodik. Gyakori panasz a szédülés, fáradékonyság. Az orrvérzés, a véres vizelet, a gyengeség, a homályos látás és a mellkasi fájdalom az érrendszer érintettségére utal. A koponyán belüli nyomás fokozódása miatt szemfenéki elváltozások, vérzések, az ideghártya vagy a látóidegfő ödémája fordulhat elő.

A vérnyomás rendezése nagymértékben csökkenti a gutaütés és a szívelégtelenség szívinfarktus kialakulásának veszélyét. A gyógyszeres kezelés mellett már a 10%-os fogyás is jelentősen csökkenti a vérnyomást. Ezen kívül még a rendszeres mozgás játszik fontos szerepet a betegség karbantartásában, illetve gyógyításában.

Aki úgy gondolja, hogy a magas kockázati csoportba tartozik, annak ajánlott felkeresnie háziorvosát és laboratóriumi vizsgálatokat végeztetni!

Forrás: www.korkontrolltarsasag.hu