Az új év sokak számára az az időpont, amikor megpróbálnak új életet kezdeni. Jönnek a fogadalmak: nem dohányzom, egészségesebben táplálkozom, többet fogok mozogni, kedvesebb leszek a többiekhez… Pedig az új élet elkezdéséhez bármelyik másik nap ugyanolyan alkalmas, mint január 1. – csak akaraterő kérdése.

Persze adódik a két dolog összekapcsolása – új év, új élet. Csakhogy nem ezen múlik, hanem az akaraterőn. Akinek gyenge az akaratereje, az attól nem éri el a célját, hogy új év kezdődött, legfeljebb még egy évet vár a következő próbálkozással. Nem kéne, mert a változást bármikor el lehet kezdeni, ha megvan hozzá az alap.

A jó hír az az, hogy az akaraterő olyan, mint például a bicepsz, fejleszthető. Még az edzéséhez is hasonló módszerrel kell nekilátni – először apró célokat kell kitűzni, később pedig el lehet indulni a komolyabbak felé. Apró cél például, ha valaki reggel azonnal felkel, amikor az ébresztőórája jelez, nem próbál szundikálni „még öt percet”, vagy ha kihúzza magát olvasás közben, vagy ha nem eszi meg a második süteményt vagy nem issza meg a második kávét, amikor igazából már semmi szüksége rá. A titok a türelemben és a kitartásban rejlik – minden nap tenni kell valamit, időnként emelve az „adagot”, és egyszerre az olyan nagy célok sem lesznek elérhetetlenek, mint hogy „egészségesen élek”.

Közben azzal is tisztában kell lenni, hogy az elején könnyebb látványosabb eredményeket elérni, később azonban egy kis előrehaladás is sok munkába kerül – pont mint az izmok edzésénél. Tudni kell, hogy a fejlődés nem egyenesen arányos a munkával, úgyhogy a megtorpanások miatt sem kell csüggedni. Sok erőt ad viszont, ha az erőfeszítések meghozzák az első sikereket. Már rövid távon is érezni lehet annak a hatását, ha valaki kevesebbet eszik, vagy helyes tartásban ül, a nagyobb erőfeszítések pedig még látványosabb eredményeket hoznak. Merjenek örülni annak, ha valamit elértek, kényeztessék magukat, ha van miért!

Van néhány más trükk a cél eléréséhez: mindenképpen segít, ha egyértelmű a cél. Például: fél éven belül fogyok öt kilót, és ezt a súlyt meg is tartom. Ehhez hozzá lehet rendelni a módszereket (diéta, mozgás, vagy mind a kettő), és apró lépésekkel el lehet kezdeni. Szó sem lehet olyan indítással, hogy „holnaptól nem vacsorázom”, az egy későbbi fázis lesz. Érdemes társakat keresni, akivel meg tudják beszélni a tapasztalatokat, és átlendítik egymást a holtponton. Van, akinek a blog írása válik be, visszajelzést, bátorítást a kommentekből is lehet kapni.

És még két dolog: soha nincs késő semmihez, hetven évesek is futnak maratont. A másik pedig: nem érdemes halogatni, bármikor el lehet kezdeni, nem csak január 1-jén. Például most?