A dinnye talán a legkedveltebb nyári gyümölcs. Édes, frissítő, és élénk színével bármilyen tányért feldob, ráadásul nagyon egészséges is. Csak ajánlani tudjuk a fogyasztását!

Egy adag (kb. 30 dkg) dinnye mindössze 46 kalóriát tartalmaz, de fedezi a napi C-vitamin-bevitel 20 százalékát és az A-vitamin-bevitel 17 százalékát. És ez még nem minden. A dinnyében rostok is vannak, valamit kálium – az az ásvány, amely megfelelő szinten tartja a vérnyomást. Likopinból egy adagja másfélszer többet tartalmaz, mint a nyers paradicsom: 4 milligramm helyett 6 milligrammot. A piros zöldségekben és gyümölcsökben található likopin az egyik leghatékonyabb antioxidáns, amely megakadályozza a szabad gyököket abban, hogy károsítsák a sejteket, sőt a legújabb kutatások szerint a szívbetegség és a rák több fajtája ellen is véd. A dinnyében (sajnos) akkor hasznosul a legtöbb, ha felvágás előtt szobahőmérsékleten tároljuk.

Izomlázra is jó, sőt…

Az izomlázra is kedvező hatással lehet. Spanyol tudósok tanulmánya szerint a dinnyelé enyhíti az izomfájdalmat. Azok az atléták, akik csaknem fél liter dinnyelevet fogyasztottak, kevésbé éreztek izomlázat, és alacsonyabb volt a vérnyomásuk. Ezt azzal is lehet magyarázni, hogy a dinnye tartalmaz egy citrullin nevű természetes anyagot, amelynek éppen ilyen hatása van – javítja az artériák állapotát, és csökkenti a vérnyomást. Egyes tudósok erre alapozva még azt is állítják, hogy a dinnyének a viagrához hasonló hatása van. Aki el akarja érni, annak kicsit a piros hús alá kell menni, a citrullin ugyanis a héj közelében koncentrálódik.

Zöldség vagy gyümölcs?

Mint a legtöbb gyümölcs, a dinnye is magról nő, és édes az íze. Legközelebbi rokonai viszont a tök és az uborka, azaz a tökvirágúak vagy kabakosok (Cucurbitaceae) családja. A héja is ehető, savanyúságnak például el lehet készíteni. A dinnyének jelentős hidratáló hatása is van, hiszen több mint 90 százalékban víz. A dehidratáció káros hatásai jól ismertek: enyhe formája is fejfájást, koncentrációcsökkenést, kimerültséget és rossz hangulatot okoz.

És a sárga belsejű?

Sokan talán emlékeznek még arra, hogy létezik olyan dinnye is, amelynek sárga a belseje, édesebb a piros bélűnél, és kicsit a mézhez hasonló íze van? Külsőre majdnem egyforma a kétféle dinnye, és nehéz megmondani, melyik melyik. Pontosan nem tudjuk, melyek a sárga változat fogyasztásának előnyei, hiszen a legtöbb kutatás a pirossal foglalkozott. A legtöbbet valószínűleg akkor tehetjük a szervezetünkért, ha mind a kettőt betervezzük az étrendünkbe.

Forrás: www.health.com