Azt már nagyon régóta tudjuk, hogy a testmozgás jó hatással van nemcsak a testi, de a lelki állapotunkra is, mégis egészen a legutóbbi időkig viszonylag kevés tudományos bizonyíték állt rendelkezésünkre ennek a megfigyelésnek az alátámasztására.

Egy 8000 fős, 16 és 65 év közötti holland ember körében végzett vizsgálat 2007-ben közzétett eredményei azt mutatták, hogy a rendszeres testmozgást végzők elégedettebbek voltak az életükkel, és összességében boldogabbnak érezték magukat, mint azok, akik nem mozogtak rendszeresen.

Ez az eredmény jó bizonyíték arra, hogy a rendszeres mozgás következtében javul az általános hangulatunk. A fizikai igénybevétellel járó testmozgás különösen olyan hangulati zavarban szenvedő embereknek okoz érezhető pozitív változást, akik depressziósak vagy szorongók. Depresszió esetén nem csak az aktuálisan meglévő állapotnak jó ellenszere a mozgás, de a sajnos oly gyakori visszaesés megelőzésében is hasznos. Cukorbetegek körében például az átlagosnál magasabb a depresszióban is szenvedők aránya. A két rendellenesség közötti összafüggésről kimutatták, hogy oda-vissza igaz: a cukorbetegség nagyobb valószínűséggel vezet depresszióhoz, de a depressziós is nagyobb valószínűséggel válhat cukorbeteggé. A testmozgás mindkét betegségre pozitív hatású, így hozzájárul ennek az ördögi összefüggésnek a megtöréséhez. A depresszióban szenvedők egyik lényegi tünete, hogy nem látják a jövőt, sőt azt is “elfelejtik”, hogy a múltban történtek velük jó dolgok is. A rendszeres testgyakorlással a depressziós életébe visszatér az (értelmes) tevékenység és a teljesítmény érzete, ami hozzájárul a saját életével kapcsolatos pozitívabb kilátások ismételt megjelenéséhez.

A szorongásra fogékonyabb emberek terápiájában is jó hatású a testmozgás. A mozgás csökkenti a szorongásnak való kiszolgáltatottságot, ennek következtében kisebb valószínűséggel alakul ki például  pánikbetegség.

A rendszeres testmozgás egyike a jelenleg ismert legjobb eszközöknek a stressz elleni küzdelemben is. Csökkenti az általános stressz szintjét, egyúttal javítja a megküzdési képességet. A rendszeres mozgás alakítja testet, ami mindenképpen elégedettebbé tesz bennünket, a testünkről pozitívabb képet alkotunk. Az ilyen módon megnövekedett önbizalmunk erősebbé tesz bennünket a stresszel folytatott folyamatos harcunkban, másrészt társas kapcsolatainkra pozitív hatással van.

Egyes feltevések szerint a testmozgásnak a mentális állapotunkra gyakorolt pozitív hatása az alvásunk mennyigének és minőségének javulásán keresztül érvényesül leginkább. Kétségtelen, a megfelelő időben végzett (lehetőleg napközben, de mindenképpen órákkal a tervezett lefekvés előtt) és megfelelő mennyiségű (nem extrém sok) testmozgás segít a cirkadián ritmus helyreállításában, ami pihentetőbb alvást eredményezhet. Ennek hatására kiegyensúlyozottabbá válunk, lelki ellenálló képességünk nő.

A cikk folytatását elolvashatja a Gyógyhír Magazin márciusi számában. Keresse a patikákban!