Az év első meleg napjain sok ember fáradt, levert, vagy szédül, és vérnyomásproblémái vannak. Nem csoda, hiszen a szervezetnek kb. négy hétre van szüksége ahhoz, hogy hozzászokjon a tavaszi magasabb hőmérséklethez.

Ha gyakran változik az időjárás, az megnehezítheti az átállást. A hideg és a meleg váltakozása főleg azoknál okoz gondot, akik amúgy is érzékenyebbek a hideg- és melegfrontokra. Ha melegszik az idő, a véredények kitágulnak, és a vérnyomás csökken. Az időjárás ellen nincs ellenszer, de a tavaszi fáradtság korlátok között tartható mozgással és megfelelő táplálkozással.

 A tavaszi fáradtság okai

Amikor meghosszabbodnak a napok, és elkezd emelkedik a hőmérséklet, szervezetünk lassan jön lendületbe, mert át kell állítania belső óráját. A tavaszi fáradtság oka még nem teljesen tisztázott. Azt tudjuk csak biztosan, hogy a szerotonin és a melatonin nevű hormonok kapcsolatban állhatnak olyan panaszokkal, mint a szédülés, a vérnyomásproblémák vagy a fáradtság.

A szerotonin felelős a szervezet aktivizálásáért és a jó közérzetért. Termelődését a fényviszonyok befolyásolják – minél több a napsütéses órák száma, annál több keletkezik belőle, tavasszal tehát ez is felpörög. Ezzel párhuzamosan csökken a melatonin termelődése. Ez az úgynevezett alváshormon gondoskodik arról, hogy éjszaki ki tudjuk pihenni magunkat. Télen, amikor korán sötétedik, a szervezet a „téli álom” jelzést kapja, míg tavasszal „ébresztő!” az utasítás.

 Mit lehet tenni a tavaszi fáradtság ellen? 

  • A sok mozgás illetve a séta a napsütésben felturbózza a hormonháztartást.
  • A hideg-meleg vizes zuhanyozás edzi az immunrendszert, ami jó startot biztosít tavasszal.
  • Az edzettség jó, de nem kell túlzásba vinni. Zárja a napot egy kellemes estével!
  • Sok zöldség, gyümölcs, sovány hús, teljes kiőrlésű gabonából készült péksütemény és hüvelyes fogyasztása segít eltüntetni a télen ránk rakódott kilókat.
  • Hosszantartó fáradtság, levertség vagy koncentráció-problémák esetén vitaminok, ásványi anyagok vagy nyomelemek fogyasztása lehet a megoldás.

Forrás: www.gesundheit.de