A pizzát az egészségtelen ételek között tartják számon, pedig ha magunk készítjük a tésztáját, és a          megfelelő feltétet tesszük rá, akár a szívinfarktustól is megóvhat.

Az, hogy mennyi kalóriát tartalmaz egy pizza, a tésztától és a feltéttől függ. Egy vékony tésztájú, igazi olasz finomság sok zöldséggel megpakolva mindössze 550 kalória, ugyanez vastag tésztás és négysajtos verzióban 850. Aki spórolni akar a kalóriákkal, minél kevesebb sajtot és szalámit tegyen a pizzájára, a tésztát pedig nyújtsa a lehető legvékonyabbra. És bármilyen finom a sajttal töltött is széle, aki nem akar hízni, az jobban teszi, ha lemond róla.

Egy friss milánói kutatás szerint azok, akik hetente legalább kétszer fogyasztanak pizzát, fele akkora eséllyel szenvednek szívinfarktust, mint akik csak alkalmanként teszik ugyanezt. Ennek az lehet az egyik magyarázata, hogy a pizzához az olaszok olívaolajat használnak, ami gazdag telítetlen zsírsavakban. (A másik talán az, hogy a tanulmány Milánóban készült.)

Egészséges feltétek

Felsorolunk néhány olyan feltétet, melynek használatával biztosan egészséges pizzát tud készíteni:

1. Paradicsom – egyetlen pizzáról sem hiányozhat. Nemcsak kevés benne a kalória, hanem gazdag C-vitaminban és likopinban. Színezőanyaga antioxidánsként megvéd a rák és a szív- és érrendszeri betegségek ellen.

2. Fűszernövények – sok antioxidáns van a bazsalikomban, majorannában, kakukkfűben, szurokfűben és rozmaringban. Szórjon belőlük bőségesen a pizzájára, ezzel még sót is spórolhat, mert az intenzívebb ízeknek köszönhetően nem fogja hiányolni.

3. Hagyma és fokhagyma – finomak, és megvédenek a szívinfarktustól.

4. Paprika – kevés benne a kalória, mégis egy sereg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Ha lehet, válasszon piros színűt!

5. Olajbogyó – gazdag telítetlen zsírsavakban, amelyek megóvnak a rákos valamint a szív- és érrendszeri megbetegedésektől.

6. Gomba – nagyrészt vízből áll, ezért nyugodt lelkiismerettel fogyaszthatja. Ráadásul egészséges is, hiszen gazdag forrása a kalciumnak és a magnéziumnak.

Ha nem tud lemondani a húsról, legfeljebb sovány sonkát használjon, és lehetőleg abból is csak vékony szeleteket vágjon. Fukarkodjon a sajttal is, jóllehet sok benne a kalcium, ezért jót tesz a csontoknak és a fogaknak.

A házi a legjobb

A mélyhűtött zöldségek általában egészségesek, de nem mindig mondható el ugyanez a mélyhűtött pizzákról, sok lehet bennük ugyanis a mesterséges aroma, a színező- konzerváló- és ízesítőanyag. Nagy lehet a különbség az egyes gyártmányok között, ezért érdemes a dobozokat is alaposan tanulmányozni. Ha megfelelőt vesz, és zöldségekkel jól felturbózza, nem lehet ellene kifogás.

Pizzát készíteni otthon sem ördöngősség, ráadásul mindenki maga döntheti el, mit tesz a tésztába. Egy egyszerű receptet mi is közlünk: keverjen össze 40 dkg lisztet egy csomag szárított élesztővel, két teáskanál sóval, 2 dl langyos vízzel és öt evőkanál olívaolajjal. Egészségesebb lesz a tészta, ha legalább felerészben Graham- vagy rozslisztet használ. Tartsa a tésztát 30 percig meleg helyen, aztán nyújtsa ki. Kenje meg paradicsomszósszal, és tegyen rá minél több zöldséget. Még jobb, ha a pizzát salátával kínálja, vagy gyümölcssalátát szolgál fel utána. (gesundheit.de)

Ha még több vitaminnal szeretné megelőzni a tavaszi fáradtságot, webáruházunk következő termékeit ajánljuk:

Béres C-vitamin retard + Cink filmtabletta 30 db,

Béres Q10 30mg kapszula 60 db,

Béres Egészségtár probio6 30 db + C-vitamin 500 mg 30 db,

Bioextra grapefruit mag kivonat 20 ml.